Thursday, April 24, 2008

MASA UNTUK BERUBAH?

banyak perkara yang datang dan pergi...banyak manusia berubah mengikut masa kerana masa sentiasa berubah dan masa tidak pernah berputar ke belakang....itu apa yang telah orang dan manusia ajar pada aku....

aku?aku berubah mengikut kata kekasih hati...yang akhirnya dia juga berubah hati...

mengajar erti kehidupan telah lama aku mulakan...dimana aku berubah mengikiut peredaran masa...masa adalah guru yang paling setia...

jika dahulu aku seorang yang kurang rational namun aku ingin berubah menjadi lebih matang...segalanya masa yangmengajar aku...usia 21 ini adalah antara titik langkah yang semakin mendalam dalam perjalanan kehidupan yang akan tiba akhirnya...

apa lagi yang aku harapkan dalam kehidupan yang kian panjang dan juga kian sampai ke penghujungnya ini....biarlah hati yang merasa tapi bukan hati orang yang terluka....mengharap hati untuk gembira hanya diri yang faham derita...

tapi tidak mengapa...kerana itu yang masa ajarkan kepada kita...bangun dan jatuh hanya seorang yang tahu...hati...

mengharapkan masa depan yang lebih baik?namun masa itu yang belum tiba...walau bayangnya dari mata....

  • ajarlah aku erti setia, maka akansetia diri ini
  • ajarlah aku erti kejujuran, maka jujurlah diri ini
  • ajarlah aku erti sayang, aka sayanglah aku
  • ajalah aku erti keikhlasan, maka ikhlaslah aku
  • ajarlah aku erti persahabatan, maka bersahabatlah aku
  • ajarlah aku erti cinta, maka cintalah aku
  • ajarlah aku erti dendam, maka dendamlah aku

    senyap adalah lebih baik?masalah tidak akan selesai...tapi masalah itu umpama pokok...cari akarnya...cari benihnya...cari puncanya...

    kita tidak akan dapat menyelesaika apa-apa masalah dengan hanya melihat ranum buahnya....lebat daunnya....banyak rantingnya....

    hati seringkali dihubung kait dengan emosi...tapi sebenarnya hati berdiri sendiri....kata hati adalah kata yang pasti..emosi perasaan membelengu diri...itu sebab ada yang mengatakan kata hati pertama adalah benar...kerana kata hati yang seterusnya telah dibelengu rasa dan emosi...kerana itu juga kita perlu berfikir sebelum meluahkan kata-kata....

    TERLAJAK PERAHU BOLEH DI UNDUR, TERLEPAS KATA MERANA DIRI

    sayang...adalah ungkapan kata dan rasa..sayang banyak maknanya...tapi sayang tidak perlu senang untuk diperkata tanpa rasa yang sebenar dijiwa....sayang pada erti sebenar bermaksud kasih...maka bukan mudah diluahkan umpama meludah ke dalam air...

    aku hanya mengingat diri sendiri...dan aku hanya memesan diri sendiri...

    tapi kamu juga perlu tahu menghargai perasaan dan hati setiap manusia....walaupun pada hakikatnya kita tidak mampu memuaskan hati setiap manusia...namun perlu kita tahu bahawa BERFIKIR SEBELUM BERKATA, SAYANG HENDAKNYA......BERKATA SELUM BERFIKIR AIR MATA DARAH PUN TIDAK DAPAT MENGUBAH APA-APA


    -end-



  • No comments: