Friday, August 21, 2009

KASIH RAMADHAN

ramadhan,
menjelma lagi kini,
memberi seribu makna dalam kehidupan aku,
ramadhan kali ini,
kembali meniup lembut kenangan aku dengan abah,
insan tersayang yang telah pergi tiga tahun dulu,

ramadhan,
aku harapkan abah ada kini,
aku harapkan abah masih disini,
tapi Illahi lebih sayang padanya,
membawa dia pergi jauh dari aku,
mungkin untuk dia lebih aman disana,

ramadhan,
walaupun tahun ini mencoret kisah yang lain,
namun kenangan bersama abah kembali menerjah,
kenangan melihat abah bersahur,
kenangan melihat abah berbuka,
kenangan melihat abah membantu emak,
kenangan melihat abah menjamah kurma kegemarannya,
kenangan melihat abah bersama ahli keluargaku,

tapi,
semuanya tinggal kenangan,
abah tak mungkin akan kembali,
walau aku tahu abah ada disini ramadhan ini,
melihat aku bersahur,
melihat emak memasak,
melihat anak-anak buahku belajar puasa,
melihat kurma kegemarannya.

abah,
sekali lagi tahun ini,
adik puasa tanpa abah,
adik sahur tanpa abah,
adik berbuka tanpa abah,

abah,
sekali lagi adik minta maaf pada abah,
adik tak jadi anak yang baik,
adik tak jadi seperti yang abah harapkan,
adik tak jadi contoh yang baik seperti abah.

ramadhan,
bawalah abah kembali padaku,
bawalah rasa abah ada disisiku,
bawalah abah pada emak,
emak terlalu rindukan abah,
emak menangis tiap malam rindukan abah,
kakak juga sama,
along juga sama,
angah juga sama,
alang juga sama,
adik juga sama,

ramadhan,
berilah ketenangan pada abah,
berilah kesejahteraan pada abah,
berilah keberkatan pada abah,
berilah kasih sayang pada abah,

ramadhan,
kehadiranmu membawa seribu erti dalam kenangan hidupku,
membawa seribu kenangan padaku,
memberi harapan kepadaku,
terima kasih ramadhan,
memberi aku peluang bersama abah.





-END-

No comments: