Wednesday, January 21, 2009

MAK CIK, KEREPEK DAN DOT DOT DOT

lepas aku merepek satu hari dengan kelas yang penuh...malam aku lepak pulak makan-makan dengan kawan aku Jelberter [akak J] dengan naz...

mula-mula tu aku plan dengan J nak makan dekat pak li..tapi sebab sambutan PERAYAAN PTPTN yang disambut oleh student-student menyebabkab kopitiam ni penuh lah memanjang....jadi aku dengan J merancang untuk ke kopitiam lain untuk melantak malam [dinner]...kali ni tak macam biasa sebab kalau biasa tu aku makan nasi tapi malam ni aku dok meng'order' mee goreng basah "sajork"...[sebab lama dah tak makan mee ni]....

lepas melantak beberapa ketika kawan aku yang meriah pun sampai [siape lagi kalau bukan naz]...so kitorang melantak bertiga...

abis je makan kitorang masih dok menempel kat kopitiam tu sebab naz nak pergi jamming untuk persembahan dia esok...dlm dok sedap-sedap berborak dan bergosip...datang seorang mak cik ni jual kerepek....

ceritanya bukan pasal kerepek mak cik tu...tapi tahap kesian aku dekat mak cik ni..[aku tak beli kerepek dia]....sebab selalu sangat aku nampak kumpulan mak cik-mak cik ni dok jual kerepek dekat area tempat aku melepakkan diri...bukan apa aku kesian dekat mak cik ni....takkan diorang tak ada anak kot...sebab setahu aku diorang ni [mak cik-mak cik] ni kebanyakkan rang tempatan dan memang asal dari negeri ni juga....[rahsia]....kadang-kadang aku sampai rasakan ini adalah satu sindiket....yang tambah sedih sebab mereka menggunakan orang tua untuk menjual kerepek-kerepek tu....bukan ke boleh hantar dekat kedai tak pun buka satu kedai kerepek untuk berniaga...bukan suruh mak cik ni dok jalan jual kerepek dari meja ke meja...dah banyak kali dan selalu sangat aku nampak kumpulan mak cik ni dok merayap-rayap jual kerepek...dah la tu waktu malam pulak...lagilah bahaya untuk berjalan-jalan....



untuk pengetahuan korang...mak aku pun jual kerepek jugak tapi tak ada pulak sampai malam berjalan jauh dari meja ke meja untukjual kerepek dia...bagi aku usia macam diorang ni sepatut berehat di rumah...anak-anak yang sepatut membantu ibu bapa untuk mencari rezeki...bukan apa aku cuma kasihan...sebab macam anak-anak tak ambek tau pasal orang tua diorang....

tambahan pulak penggunaan mak cik dalam kes ni macam untuk menagih simpati untuk orang membeli hasil jualan tu...please lah...jangan buat orang tua macam ni tak baik....

pernah satu ketika tu...aku sedang makan di kawasan berhampiran....kes yang sama mak cik jual kerepek jugak....tapi apa yang aku dengar mak cik ni dalam keadaan kepayahan sebab orang yang hantar dia untuk jual kerepek dekat kawasan tu dah balik dan tinggalkan mak cik tu dengan kerepek-kerepek sekali...cuba korang bayangkan macam mana mak cik tu nak survive? kesian kan...dah lah kena berjalan jauh nak jual kerepek...terpaksa menagih simpati orang...hujung-hujung kena tinggal dengan orang yang hantar dia....dengan usia yang lebih dari setengah abad terpaksa lalui mende-mende macam ni....harap mak aku takkan jadi macam ni...jadilah anak yang bertanggungjawab......



-END-

No comments: